Letecká technika

L-13 Blaník

L 13 "Blaník" je celokovový dvoumístný kluzák určený k základnímu výcviku pilotů. Hlavním znakem tohoto kluzáku je negativní šípovitst křídel, která je viditelná téměř ve všech polohach letícího kluzáku, konce křídel mají vřetenovitá zakončení. Barva převážně stříbrná.


Technická data:

rozměry hmotnosti
rozpětí 16,2 m prázdná 292 kg
délka 8,4 m maximálnílní vzletová 500 kg
nosná plocha 19,15 m2    
letová charakteristika
rychlosti   min. klesavost 0,82 m/s
maximální 253 km/h max. klouzavost. 1 : 28
minimální 60 km/h    
max. na navijáku 100 km/h    
max. v aerovleku 140 km/h    

 

K-7

K-7 je dvojmístný školní kluzák určený k výcviku budoucích pilotů. Kluzák je hornoplošného uspořádání s křídly do mírně záporného šípu. Konstrukce je uzpůsobená hrubšímu zacházení během výcviku pilotních žáků. Trup tvoří ocelová příhradovina potažená plátnem, křídla jsou dřevěná s torzní skříní a žebry, rovněž potažená plátnem. Pro snadnější manipulaci po letišti je kluzák vybaven pomocným kolem pod přídí. Letové vlastnosti jsou nezáludné a tedy ideální pro letecký výcvik. Velice příjemný je rovněž výhled z kabiny.

Technická data:

rozměry hmotnosti
rozpětí 16 m prázdná 280 kg
délka 8,5 m maximálnílní vzletová 480 kg
nosná plocha 17,5 m2    
letová charakteristika
rychlosti   min. klesavost 0,7 m/s
maximální 170 km/h max. klouzavost. 1 : 27
minimální 60 km/h    
max. na navijáku 100 km/h    
max. v aerovleku 130 km/h    

 

VSO 10 "Gradient"

VSO 10 "Gradient" je hornokřídlý jednomístný kluzák smíšené konstrukce s ocasními plochami uspořádanými do tvaru "T". Tento letoun, známý pod názvem "Vosa" je hojně zastoupený v aeroklubech a slouží k výkonostnímu létání.

Technická data:

rozměry hmotnosti
rozpětí 15 m prázdná 250 kg
délka 7 m maximální vzletová 380 kg
výška 1,38 m    
plocha 12 m2    
štíhlost 18,75    
letová charakteristika
rychlosti   min. klesavost 0,64 m/s
maximální 250 km/h max. klouzavost. 1 : 36
minimální 68 km/h    
max. na navijáku 120 km/h    
max. v aerovleku 160 km/h    

 

VT 116 "Orlík II"

VT 166 "Orlík II" je celodřevěný jednomístný hornoplošník, který v době svého vzniku sloužil k výkonnostnímu létání. Životnost tohoto kluzáku byla administrativně ukončena v roce 1988. V zimě 1999 - 2000 byl, převážně členy aeroklubu Žamberk, zrestaurován a koncem roku 2000 uveden do provozu v kategorii historických letadel.

Technická data:

rozměry hmotnosti
rozpětí 16 m prázdná 245 kg
délka 7,55 m maximální vzletová 345 kg
výška 1,68 m    
plocha 12,8 m2    
štíhlost 20    
letová charakteristika
rychlosti   min. klesavost 0,6 m/s
maximální 150 km/h při rychlosti 67 km/h
minimální 65 km/h max. klouzavost 1 : 33
max. v aerovleku 120 km/h při rychlosti 78 km/h

 

Cirrus Standard 75

Cirrus Standard 75 je jednomístný celokompozitový kluzák. Ocasní plochy jsou T uspořádaní, podvozek je zatahovací. Varianta 75, ktará u nás létá má zvětšené brzdící klapky a delší příď.


Technická data:

rozměry hmotnosti
rozpětí 15 m prázdná 210 kg
délka 6,35 m maximální vzletová 330 kg
plocha 10,0 m2    
štíhlost 22,5    
letová charakteristika
rychlosti   min. klesavost 0,57 m/s
maximální 220 km/h max. klouzavost 1 : 38
minimální 62 km/h    
max. v aerovleku 150 km/h    

 

Duo Discus

Větroň Duo Discus konstruktéra Klause Holighause vznikl roku 1993 v jeho firmě Schempp-Hirth, jako vysokovýkonný stroj určený pro pokročilý sportovní výcvik a soutěžní lety. Cílem bylo rovněž dvoumístný větroň letovými vlastnostmi co nejvíce přiblížit jednomístnému Discusu. Tato ambice se zcela naplnila - i když je s posádkou těžší o více než 250kg a má o 5 metrů větší rozpětí, přesto je odezva a sladěnost řízení velmi podobná.

V soutěžní třídě FAI 20m mistrovství světa a Evropy je v neklapkových větroních nejvýkonnějším typem a rovněž nejpříjemnějším na pilotáž. Stále se vyrábí, dodnes bylo vyrobeno téměř 900 kusů.

Duo Discus, dvoumístný samonosný středoplošník. Kompozitová konstrukce z uhlíkových, aramidových a skelných vláken. Jednodílný kryt pilotního prostoru odklopný do strany.


Technická data:

rozměry hmotnosti
rozpětí 20 m prázdná 410 kg
délka 8,73 m maximální vzletová 700 kg
plocha 16,4 m2    
štíhlost 24,4    
letová charakteristika
rychlosti   min. klesavost 0,58 m/s
maximální 250 km/h max. klouzavost 1 : 46
minimální 79 km/h    
max. v aerovleku 180 km/h    

 

Discus CS

Celokompozitový výkonnostní kluzák Discus CS byl navržen přímo jako soutěžní pro třídu Standart dle specifikací FAI. Křídlo je vybaveno nádržemi na vodní zátěž pro optimalizaci doletu.

Technická data:

rozměry hmotnosti
rozpětí 15 m prázdná 254 kg
délka 6,58 m maximální vzletová 525 kg
plocha 10,58 m2    
štíhlost 21,3    
letová charakteristika
rychlosti   min. klesavost 0,59 m/s
maximální 250 km/h max. klouzavost 1 : 43
minimální 66 km/h    
max. v aerovleku 150 km/h    

 

ASW-15A

ASW-15A je hornoplošný celokompozitový výkonnostní kluzák. Ocasní plochy jsou klasického uspořádání, podvozek je zatahovací. Tento typ je kvůli svým dobrým letovým vlastnostem oblíbeným strojem pro plachtařské soutěže.

Technická data:

rozměry hmotnosti
rozpětí 15 m prázdná 230 kg
délka 7,5 m maximální vzletová 320 kg
plocha 10,68 m2    
štíhlost 20,45    
letová charakteristika
rychlosti   min. klesavost 0,55 m/s
maximální 220 km/h max. klouzavost 1 : 36
minimální 72 km/h    
max. v aerovleku 150 km/h    

 

LS-8a

LS-8a je celokompozitový výkonný kluzák třídy standard.

Technická data:

rozměry hmotnosti
rozpětí 15 m prázdná 245 kg
délka 6,72 m maximální vzletová 525 kg
plocha 10,5 m2    
štíhlost 21,4    
letová charakteristika
rychlosti   min. klesavost 0,59 m/s
maximální 280 km/h max. klouzavost 1 : 43
minimální ??? km/h    
max. v aerovleku ??? km/h    

 

Ventus 2cxM

Ventus 2cxM je vysoce výkonný kluzák,vyroben z uhlíkových kompozitů, s vlastním motorem a schopen samostatného vzletu. Motor je výsuvný, uložený v trupu za kabinou

Technická data:

rozměry hmotnosti
rozpětí 18 m prázdná 395 kg
délka 6.78 m maximální vzletová 600 kg
plošné zatížení 38.1-54.4 kg/m²    
plocha 11.03 m2    
štíhlost 29.5    
letová charakteristika
rychlosti   min. klesavost 0,55 m/s
maximální 285 km/h max. klouzavost 1 : 50
minimální 79 km/h    
Motor: Solo 2625-01
maximální výkon 37 kW vrtule pevná, dvoulistá
obsah nádrže 12,5 litru    

 

L 13 SE "Vivat"

Vivat je dvousedadlový motorový kluzák vyvinutý z celokovového větroně "Blaník". Slouží pro základní výcvik a turistickým letům.

Technická data:

rozměry hmotnosti
rozpětí 17 m prázdná 460 kg
délka 8,3 m maximální vzletová 690 kg
výška 2,3 m    
plocha 20,2 m2    
štíhlost 13,7    
letová charakteristika
rychlosti   min. klesavost 1,2 m/s
maximální 230 km/h max. klouzavost 1 : 21
minimální 80 km/h při rychlosti 90 km/h
max. s klapkami 105 km/h    
max. v turbulenci 160 km/h    
max. s podvozkem 140 km/h    
Motor: Walter Mikron S III
obsah 2440 cm2 vrtule pevná
maximální výkon 48 kW   dřevěná
při 2600 ot/min průměr 1,5 m
cestovní režim 35 kW    
při 2350 ot/min    

 

Z 226 MS "Trenér"

Z 226 MS je dolnoplošný dvoumístný motorový letoun s celokovovým křídlem a trupem příhradové konstrukce potažený v zadní části plátnem. Podvozek je pevný, klasického uspořádání. Letoun slouží převážně k aerovlekům.

Technická data:

rozměry hmotnosti
rozpětí 10,28 m prázdná 635 kg
délka 7,9 m maximální vzletová 890 kg
výška 2,1 m    
plocha 14,9 m2    
letová charakteristika
rychlosti      
maximální 290 km/h    
minimální 85 km/h    
max. s klapkami 130 km/h    
Motor: M 137 A Vrtule V 503A
obsah 5970 cm2 typ vrtule aut. stavitelná
maximální výkon 133 kW   kovová
při 2750 ot/min průměr 2 m
cestovní režim 103 kW    
při 2580 ot/min    

 

Zlín Z-43

Zlín Z-43 je čtyřmístný celokovový dolnoplošník s pevným podvozkem příďového typu. Tento spolehlivý letoun je dík svým parametrům využívaný zejména k turistickým letům


Technická data:

rozměry hmotnosti
rozpětí 9,67 m prázdná 730 kg
délka 7,75 m max. vzletová 1350 kg
výška 2,91 m    
plocha 14,5 m2    
letová charakteristika
rychlosti      
maximální 235 km/h    
minimální 85 km/h    
max. cestovní 180 km/h    
Motor: M 337 AK Vrtule V 500A
obsah 5970 cm2 typ vrtule aut. stavitelná
maximální výkon 154 kW   kovová
při 2750 ot/min průměr 1,95 m

 

Samba XXL

Samba XXL je dvoumístný celokompozitový dolnoplošník kategorie UL, s pevným podvozkem příďového typu a s na zemi stavitelnou třílistou vrtulí. Křídlo je vybaveno vztlakovými klapkami.


Technická data:

rozměry hmotnosti
rozpětí 10 m prázdná 280 kg
délka 6 m max. vzletová 450 kg
výška 2,2 m    
plocha 8,9 m2    
letová charakteristika
rychlosti      
maximální 260 km/h    
minimální 65 km/h    
max. cestovní 180 km/h    
Motor: Rotax 912S Vrtule Woodcomp
obsah 1325 cm2 typ vrtule na zemi stavitelná
maximální výkon 73,5 kW   třílistá
při 5800 ot/min průměr 1,68 m

P92 Echo Super

P92 ECHO SUPER je dvoumístný hornoplošník kategorie UL, s pevným příďovým podvozkem a pevnou vrtulí. Letoun je vybaven vlečným háčkem pro vleky kluzáků.

Technická data:

rozměry hmotnosti
rozpětí 8,7 m prázdná 289 kg
délka 6,4 m max. vzletová 472,5 kg
výška 2,5 m    
plocha 12,4 m2    
letová charakteristika
rychlosti      
maximální 260 km/h    
minimální 65 km/h    
cestovní 180 km/h    
Motor: Rotax 912ULS Vrtule GT
obsah 1352 cm3 typ vrtule pevná dřevěná
maximální výkon 73,5 kW   dvoulistá
při 5800 ot/min průměr 1,7 m